Juf Fris

JufFrisDit is Juf Fris, van wie ik niet meer weet dan dat zij les gaf aan eersteklassers van een nutsschool in de wijk Stratum in Eindhoven. Of ze ook een voornaam had, is mij onbekend. Het opschrift bij de foto’s van haarzelf en alle eersteklassers geeft aan dat het om ‘klas 1b’ gaat en dat de foto is genomen in 1970. Haar kapsel en bril hadden u wellicht al aan die periode doen denken.

Ik zat in die klas 1b. Dat betekent dat Juf Fris mij een aantal dingen geleerd heeft die iedereen in onze maatschappij nodig heeft: lezen en schrijven en de eerste beginselen van het rekenen. Die dingen zijn zo belangrijk dat als Juf Fris zich niet van haar taak gekweten had, ik nu niets minder dan een zwaar gehandicapte was geweest. Onderwijzer is één van die weinige beroepen waar een samenleving niet buiten kan.

Zonder onderwijzers staat het hele raderwerk in één generatie stil. Eén, meer is niet nodig. Het is dan ook verwonderlijk dat we als maatschappij die onderwijzers niet op handen dragen, zowel qua status als qua salariëring.

Die status en salariëring breng ik even te berde, omdat vandaag mijn petekind afstudeert als Juf. Mijn petekind heeft de PABO afgerond. Ooit heb ik haar haar eerste woord met meer dan één lettergreep leren lezen: kas-teel. Dat was geen makkelijke klus en sindsdien is me duidelijk hoe verschrikkelijk lastig het vak van Juf moet zijn. Juf Fris had exact één jaar om vierentwintig koters zo ver te krijgen (ja, dat waren nog eens tijden! vierentwintig!).

Ergens hoop ik dat er over veertig jaar een oud-leerling is die zijn Juf Jet bedenkt met een blogpost, of wat het dan ook mogen wezen over veertig jaar, zoals ik nu Juf Fris onder de aandacht breng: een vrouw die iets verschrikkelijk belangrijks heeft gedaan voor een indrukwekkend aantal mensen. En dan hoop ik ook dat de waardering die daar eigenlijk bij zou moeten horen, er over veertig jaar wél is…

Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

