Klokkenluiden

Helaas heb ik het dit jaar wegens vakantie moeten missen: de klokken van de Dom in Utrecht.

Het moet zeker vijftien jaar geleden zijn dat mijn vader me meenam naar het Domplein in Utrecht op de laatste zaterdag van augustus, om te gaan luisteren naar het luiden van alle klokken van de domtoren om 12:00 uur. Dat is een terugkerend fenomeen: het luidt de opening in van het Festival Oude Muziek.

Mijn vader had een voorliefde voor klokgelui en die kon hij ook op eenvoudige wijze overbrengen: door je ernaar te leren luisteren. Klokken produceren namelijk niet één toon, maar heel veel en die kun je ook allemaal (dank aan de opbouw van ons slakkenhuis) apart horen. Boventonen heten ze.

Die tonen hoor je al snel als je je concentreert op het klokgelui. Mijn vader kon ze ook individueel voorzingen, zodat het herkennen ervan makkelijker werd. De serie boventonen is vrij standaard: octaaf, kwint, kwart, grote terts, kleine terts, kleine terts en er zijn er vast nog meer, maar hoe hoger je komt, hoe slechter ze hoorbaar zijn. Afhankelijk van hoe de klok gegoten is, hoor je bepaalde boventonen beter of slechter.

Mijn vaders lesje luisteren heeft ervoor gezorgd dat ik bijna ieder jaar teruggegaan ben naar Utrecht, want het luiden van alle klokken, waaronder de Salvator, de zwaarste klok (ruim acht ton brons, uit 1505) is een bijzondere gelegenheid die zich maar enkele keren per jaar voordoet: met Pasen (uiteraard) en bij de start van het Festval Oude Muziek.

Op onregelmatige tijden wordt er geluid bij speciale gelegenheden, en natuurlijk op reguliere tijden voor de diverse diensten in de Dom. Op de site van het Utrechts Klokkenluiders Gilde kan het hele luidschema worden bekeken.

Dit bericht werd geplaatst in Kunst en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Klokkenluiden

  1. zoi1 zegt:

    Heel leuk om te weten. Ik sla de website van het Klokkenluiders Gilde op in mijn favorieten!

Geef een reactie

