Aardig voor homo’s

PaterLeopoldVerhagenHet klinkt een beetje als ‘opa vertelt’ maar pater Leopold Verhagen heb ik nog persoonlijk meegemaakt, in zijn nadagen, dat wel. Voor de wat jongere generaties: pater Leopold Verhagen verzorgde in de jaren vijftg en zestig de dagsluitingen op de televisie voor de KRO en werd daarmee razend populair, ook onder niet-katholieken.

Zijn praatjes waren visueel en humoristisch. Zijn meest fameuze ‘sketch’ was de muis die hij tam had gemaakt en die uit zijn hand at. Die muis was ‘made in heaven’, in tegenstelling tot de opwindmuis die uit Taiwan kwam, en veel minder kon dan de echte.

Ik heb die sketch nooit gezien, hij is ook niet te vinden op Youtube. Ik ken hem slechts uit een beschrijving door de pater zelf die hij gaf toen hij werd geinterviewd door Jan Lenferink voor diens TV-programma RUR. Dat moet tussen ’83 en ’87 geweest zijn, want ik kan me herinneren dat ik voor de opnames – waar ik bij was – in de Reguliersdwarsstraat in de hoofdstad moest zijn.

Verhagen was bepaald een conservatief katholiek. Des te verrassender was zijn antwoord tijdens die opnames op een vraag over hoe hij als katholiek priester tegen homosexuelen aan keek:

Wie ben ik om bij die mensen thuis tussen de lakens te kijken?

De recente uitspraken van paus Franciscus over homo’s lijken sterk op dat antwoord en leidden tot algemene vreugde. Niet helemaal terecht: er zal vast geen sprake zijn van een omwenteling in de visie van de kerk, daar is het nu eenmaal een kerk voor, maar het was wel een verfrissende benadering en beslist een verandering ten opzichte van de opinie van de vorige paus, zoals in Trouw werd opgemerkt.

Franciscus zelf meende eigenlijk niets nieuws te hebben beweerd en daar had hij een punt mee. Als pater Leopold Verhagen zélf het ook al eerder gezegd heeft, dan kan het haast niet anders zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Religie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

