Vuurwerkverbod?

vuurwerkAlcohol, als je er maar voldoende van drinkt, ga je er uiteindelijk dood aan, maar dan is het tenminste nog een soort van je eigen schuld. Tabak is ongeveer hetzelfde verhaal: het sloopt je langzaam. Ik besef dat ik de meerokers en dronken automobilisten even vergeet, maar dat zijn slechts meer goede redenen om de verkoop van alcohol en tabak aan banden te leggen. Morgen mag het pas vanaf 18 jaar in plaats van 16. Je kunt je afvragen of het een goede maatregel is, maar hij is tenminste wel goed voorstelbaar.

Het verwondert mij dat voor vuurwerk, waar de gevolgen toch vele malen onmiddellijker van zijn, soms ook voor andere mensen en niet zelden even verschrikkelijk, geen vergelijkbare regels gelden. De verkoop is aan banden gelegd, de sterkte is aan banden gelegd, maar wie het nieuws de laatste dagen een beetje heeft bijgehouden, moet hebben gemerkt dat die regels meer worden geëerd door de overtreding dan door de navolging. Het zijn regels die nauwelijks te handhaven zijn. Officieel mag iedereen vanaf vanochtend tien uur vuurwerk afsteken. Dat is te horen. Als ik het raam open doe klinkt het alsof ik in een war zone woon en dat vind ik bepaald niet leuk. Ik weet ook al dat het de komende dagen zo zal blijven, want ook de regels dat er na morgen niks meer mag worden afgestoken is in Nederland niet te handhaven.

Het afsteken van vuurwerk door de mensen zelf vind ik een verschrikkelijk leuke traditie. Ik zou het oprecht jammer vinden als dat vervangen zou worden door vuurwerkshows die door de overheid worden geregeld. Maar de war zone waarin ik de komende dagen in zal zitten doen me toch neigen naar een algeheel verbod, zelfs al wil ik het niet. Het is me te gortig. Mijn moeder durft de deur niet meer uit. Een collega van me kreeg vorig jaar een vuurpijl in haar nek. En nu komt er vuurwerk op de markt waar zelfs de EOD bij gehaald moet worden.

De regels rond alcohol en tabak indachtig kan ik nog maar één compromis bedenken: een minimum leeftijd voor het afsteken en zelfs in bezit hebben van vuurwerk. Het liefst zou ik die leeftijd op 35 zetten. Ik heb er gewoon geen zin meer in om het begin van het nieuwe jaar te laten vergallen door een stelletje ongerichte testosteron-gestuurde jonge mannen. Maar dat zal wel niet haalbaar zijn. Met 18 zal ten minste een deel van de overlast en het onoordeelkundige gebruik ook al verholpen zijn en het heeft het bijkomende voordeel dat je het verbod kunt uitstrekken over het in bezit hebben van lucifers en aanstekers. Tabak mag namelijk ook niet meer, dus waar zou je die nog voor nodig hebben? Wie denkt dat dat te ver gaat: ik mag in het centrum van Amsterdam ook mijn Zwitserse zakmes niet bij me hebben.

Ik wens iedereen een Zalig Nieuwjaar en met alle hulpverleners in Nederland hoop ik dat het vanaf 00:30 enorm gaat stortregenen!

Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vuurwerkverbod?

  1. mnb0 zegt:

    Eveneens de beste wensen. Gelukkig woon ik in een dorp waar de traditie aan populariteit inboet.

Geef een reactie

