Rouwpost

RouwenveloppeOoit was er een tijd dat 99% van alle post de volgende werkdag werd bezorgd. En als werkdag gold ook de zaterdag, ja zelfs de maandag. De post was toen nog – God forbid! – in handen van de Staat. Dat was niet zo heel lang voordat de zegeningen van het liberalisme en de privatisering over ons land neerdaalden.

Vorige week maandag overleed de moeder van een goede vriendin van me. De volgende dag gingen de rouwkaarten op de post. Vrijdagochtend lag het voor ons bedoelde overlijdensbericht op de deurmat. Mijn vrouw – die gelukkig nog thuis was – belde me op mijn werk op om me te waarschuwen dat de begrafenis diezelfde middag was. Ik was nog nét op tijd genoeg om op mijn werk een bedrijfsauto voor privégebruik te regelen en een paar uur onverwacht vrij te nemen. Gelukkig lagen ook mijn privé-kilometers dit jaar nog ruim onder de 500. Twee opdrachtgevers waren flexibel genoeg om een dag langer te wachten op de hun beloofde rapportages.

Zo hoefde ik alleen nog maar uit te leggen waarom ik in legerbroek en slobbertrui op een begrafenis verscheen, maar ik wás er tenminste. Met dank aan PostNL, die – godbetert – rouwpost nog steeds met voorrang behandelt.

Ooit was er een tijd dat 99% van alle post de volgende werkdag werd bezorgd en er zal ooit een tijd komen dat ik dat aan mijn kinderen vertel. Tegen die tijd zullen zij voldoende zijn opgeleid om papa’s mijmeringen over de-tijd-toen-alles-beter-was onmiddellijk thuis te kunnen brengen in de categorie waarin het hoort. Ze zullen het herkennen als verhalen van anderhalve generatie geleden, als propagandapraatjes uit de tijd dat mensen nog links waren, als opgeklopte statistieken uit de doos waaruit ook de verkiezingsuitslagen van de DDR en Noord-Korea kwamen.

Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rouwpost

  1. henktjongh zegt:

    Er was ooit een tijd dat e-mails direct behandeld en beantwoord werden. Ik heb de gewoonte binnen 48 uur te antwoorden, en meestal nog dezelfde dag. Het is inmiddels gewoon dat je dan pas na een week een mailtje terug hebt. Het gebeurt dikwijls genoeg dat ik een herinnering stuur na 10 dagen en dat het dan nog een dag of vier of vijf duurt voor je een sorry terug hebt en geen reactie op je eigen reactie. Ik weet niet wat er aan de hand is met altijd bereikbaar Nederland, maar die titel is zwaar overdreven.

  2. mnb0 zegt:

    “En als werkdag gold ook de zaterdag, ja zelfs de maandag.”
    Nee, maandag gold niet als werkdag. Op maandag werd alles bezorgd dat er op zaterdag tussendoor was geglipt. Plus rouwkaarten.

    “Dat was niet zo heel lang voordat de zegeningen van het liberalisme en de privatisering over ons land neerdaalden.”
    Ook nog wel daarna. Die 99% norm gold nog toen ik in 2000 ontslag nam. Een paar jaar later, toen de voorsortering was geautomatiseerd (dat zat er in 2000 al aan te komen), sprak ik een oud-collega. Die vertelde me dat de norm was losgelaten.
    Ik heb wel meegemaakt dat ik op het punt stond de deur uit te gaan, fiets zwaar beladen, en dat mijn chef me terugriep omdat er nog een rouwkaart mee moest. En mee ging-ie. Dat was deel van de beroepsethiek. Die 99% trouwens ook. En in bepaalde wijken (het centrum van Zaandam bv.) was dat geen sinecure. Je had zowat een hogere opleiding nodig om uit te vissen waar alles heen moest. Daar stelden we ook eer in.

Geef een reactie

