Romeinenweek

MilitesJonaEtRichardEr bestaat een grapje onder mijn vakbroeders dat er drie soorten archeologen bestaan: Prehistorici, Romeinen en Middeleeuwers. Prehistorici doen onderzoek naar periodes waar zó weinig van overgebleven is, dat ze er nauwelijks een touw aan vast kunnen knopen. Wat ze aan bronnen en materiaal missen, vullen ze aan met theoretische beschouwingen, het zijn de denkers in het vak. Middeleeuwers hebben juist weer veel te veel materiaal en vindplaatsen. Dat zijn de harde werkers, de doordouwers, maar ook de joviale vrolijke drinkers, zeg maar: de koperblazers van het orkest. Romeinse archeologen daarentegen zijn – u had het kunnen raden – slechts geïnteresseerd in één ding: macht.

Deze grap dateert van vóór de invoering van de nieuwe monumentenwet, waarna het landschap in de Nederlandse archeologie drastisch wijzigde, maar toen ik hem voor het eerst hoorde, zaten er inderdaad opvallend veel Romeins archeologen in bestuursfuncties binnen het vakgebied. Theoretici vindt je nog steeds in meerderheid onder prehistorici en Middeleeuwers zijn nog steeds een prettig slag apart. Al ken ik maar één archeoloog die geen bier lust en geen enkele die niet drinkt. Maar dat alles terzijde.

Romeinen en macht, en dan vooral: Romeinen en het militair gebeuren. Ik was er al jaren geleden een beetje op uitgekeken, terwijl ik zelf nota bene Romeins archeoloog ben. Altijd maar weer die marcherende Michelinmannetjes, de uitleg over de noppen onder de soldatensandaal, de trieste anekdote over die ene uitgegleden soldaat op het tempelplein in Jeruzalem, dat je met een pilum het schild van je tegenstander kunt uitschakelen. Ja ja, we weten het nu wel…

Dus ik was eigenlijk helemaal niet van plan over de Romeinenweek te bloggen, tot mijn goede vriend Jona me er een vraag over stelde en me de link naar de website van het hele gebeuren toespeelde. Wat blijkt? Er is inmiddels heel wat veranderd in het reenactment-gebeuren. Van 2 tot en met 10 mei (dat is iets meer dan een week volgens Bartjens) staat half Nederland in het teken van Romeinen.

Op de website zijn nog steeds veel militaria te zien, maar wie wat verder kijkt, ziet dat er inmiddels een heleboel civiele reenactment bij gekomen is. In de lespaketten zitten Romeinse recepten. Er varen Romeinse vrachtschepen rond ( en u kunt mee). Een reisgezelschap reist in een Romeinse wagen langs de voormalige Rijksgrens, de Limes, die midden door het land loopt. Er zijn kinderactiviteiten door het hele land en Moederdag wordt gevierd op fort Wierickerschans. Ik link er even allemaal niet naar: waart u rustig even zelf rond op de website van de Romeinenweek, u vindt er van alles. Er is zelfs Limes-bier!

Toen ik dat las, besloot ik toch maar even onbeschaamd reclame te maken…

Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Wetenschap en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

