Tweede Pinksterdag

Dakhaas01

Aan:
Zijne Eminentie Wim kardinaal Eijk

Eminentie,

Uit de schoot van de Heilige Moederkerk roep ik tot u. Doe het toch niet! Ik weet wel dat de Paastijd vijftig dagen duurt en dat Tweede Pinksterdag op de 51e dag valt. Ik weet dat er voor die dag geen enkele schriftuurlijke of theologische rechtvaardiging voorhanden is en dat er dus alles voor te zeggen valt om die dag als vrije dag af te schaffen. U lijkt daar onlangs voor te hebben gepleit. Maar in dit land van volledig doorgeseculariseerde calvinisten interesseert dat niemand ook nog maar ene lor, als ze het al snappen.

In plaats daarvan zou u beter Tweede Kerstdag op kunnen geven. Het gedenken van de Heilige Stefanus, martelaar, met een vrije dag geniet óók geen enkele schriftuurlijke of theologische rechtvaardiging. Zeker niet in een land waar ook de grotere en belangrijker heiligen als de Heilige Nicolaas van Myra, de Heilige Martinus van Tours, de Moeder Gods, de Heilige Jozef, arbeider, de Apostelen en de Heilige Franciscus van Assisi slechts worden bedacht met een anti-racisme-betoging, kinderen die – noodgedwongen ’s avonds – om snoep komen bedelen, een staking of bezetting, werelddierendag dan wel een gewone werkdag die onopgemerkt voorbijgaat.

De reden voor Tweede Kerstdag zal ik u uitleggen, hij is even eenvoudig als Bartjens: volgens mij valt Tweede Kerstdag slechts vijf maal in de zeven jaar op een werkdag. Terwijl Tweede Pinksterdag – uit de aard der zaak – altijd op een maandag valt. Ongetwijfeld heb ik daar niet exact gelijk mee, maar daar heb ik reageerders voor die me wel op mijn rekenfout zullen wijzen. Hoe het ook zij: u berooft met Tweede Kerstdag werkend Nederland van slechts vijf vrije dagen in zeven jaar, of daaromtrent, maar met Tweede Pinksterdag zijn het zeven vakantiedagen in zeven jaar.

Met Tweede Pinksterdag zijn waarden gemoeid die ook hen die het Pinkstergebeuren niet snappen, lief zijn. Want die volledig doorgeseculariseerde calvinisten hier te lande interesseert één ding wél: de Mammon. Er gaat geen maand voorbij of de baas verklaart tegenvallende cijfers wel met de frase dat ‘er best veel vrije dagen in deze maand zaten’. Alsof het begrip correctiefactor nooit is uitgevonden. Elke dag dat het personeel niet werkt is voor die knakenpoetsers een dag niet geleefd, dus die zijn maar wat blij met die zeven dagen.

Daarom Eminentie: als het dan toch moet, offer dan Tweede Kerstdag op. Het Nederlandsch Proletariaat zal er u dankbaar voor zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Religie, Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Tweede Pinksterdag

  1. Carla zegt:

    Nou, ik vond zijn suggestie om ipv 2e Pinksterdag 5 mei een vaste vrije dag te maken best wel ok.

Geef een reactie

