Zorgen

IslamVoorApenIk heb permanent teveel boeken in huis, dus met enige regelmaat vinden er rigoureuze zuiveringen plaats. Een paar gaan naar het antiquariaat, maar die zijn sinds de crisis de nieuwe realiteit kritischer geworden met wat ze inkopen. Gelukkig is er vlak bij ons in de buurt een ‘weggeefkast’ waar al veel van mijn boeken een nieuw leven zijn begonnen. Ook boeken over de meest uitheemse onderwerpen staan er doorgaans niet langer dan een dag in.

Eén van de onderwerpen waar ik veel boeken over heb, is de islam, omdat ik er nogal eens les over geef. Als docent vind ik dat je ten minste moet proberen alles gelezen te hebben wat je cursisten in de boekhandel kunnen aantreffen. Dat lukt trouwens niet want het is onbetaalbaar en lang niet altijd aftrekbaar van de belastingen, maar het is een mooi streven.

Wie over de islam doceert, is dan welhaast verplicht om ook kennis te nemen van de tsunami aan publicaties waarmee professor doctor Hans Jansen ons land in zijn radicale periode heeft overspoeld. Dat is jammer van je geld. Het is ook jammer van je tijd. Maar je bent in ieder geval bij de tijd voor als je cursisten een vraag stellen die hen door de Arabist, of het hem napratende journaille, is ingegeven.

Nu zich een volgende zuiveringsronde in mijn boekenkasten heeft aangekondigd (terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me ineens dat alleen onze douche géén boekenkast bevat, maar dat terzijde) zijn enkele boeken van opgemelde Arabist aan de beurt. Ze zijn niet alleen zonde van de tijd en het geld, ze zijn ook zonde van de ruimte die ze innemen. Maar nu doet zich een dilemma voor. Ze gaan niet naar het antiquariaat, de man ziet me aankomen, maar als ik die boeken in de weggeefkast zet, gaat iemand anders ze lezen. Stel je voor dat ze aan het gezwatel van deze PVV-europarlementariër geloof gaan hechten? Je draagt dan wel bij aan de toch al niet rooskleurige toekomst van dit land. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Vroeger hadden we voor dit soort problemen een patente oplossing: de openbare boekverbranding. Maar als goed Roomsch Katholiek opgevoed jongetje ben ik er maar al te zeer van doordrongen waar dat allemaal toe kan leiden: Dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen. Dus dat doen we niet, zelfs niet met de professor doctor.

Al zeg ik het zelf: mijn briljante oplossing is de geannoteerde versie van Jansens boek in de weggeefkast te zetten. Ik ben zelf altijd erg blij met boeken voorzien van – zoals de Ieren zeggen – Buchhandlung. Potloodnotities in de kantlijn, opdrachten, ex libris stempels en theaterkaartjes. Het geeft de boeken niet zelden iets extra’s en soms voegt het ook toe aan de inhoud. Dat kan ik natuurlijk ook met de boeken van de Arabist doen, zodat wie ze na mij leest, ten minste gewaarschuwd is. Het potlood dus geslepen en ten aanval!

Nu blijkt dat mijn oplossing toch weer niet zo briljant is als ik had gedacht. Voor mijn annotatie-exercitie heb ik eigenlijk alleen tijd in de trein op weg van en naar mijn werk. Maar dan zien mijn medereizigers natuurlijk wel dat ik daar een boek van – astaghfirullah! – Hans Jansen aan het lezen ben. Dat kan natuurlijk niet. Dus moet ik nu eerst naar de kantoorboekhandel om daar kaftpapier te halen om Jansens boek in een incognito niemendalletje te veranderen, zodat ik zonder schaamte kan forenzen.

Leven. Het kost eigenlijk best wel veel tijd…

Dit bericht werd geplaatst in Mijzelf, Religie, Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Zorgen

  1. P.J. Cokema zegt:

    Tss, het lijkt wel een vervolg op de reacties bij dit stuk: http://sargasso.nl/kunst-op-zondag-boekenkast/

  2. J.H. Overduin zegt:

    Goedkope kritiek op een man die echt wel wist waarover hij het had.

  3. Emigrant zegt:

    Mijn exemplaar van Mein Kampf heb ik aan de circulatie ontrokken door de bladzijden los te scheuren, te halveren en gespreid weg te gooien, ook temidden van gebruikte koffiefilters enzovoort. Dat was even werk, maar toch sneller klaar dan wat jij van plan bent.

  4. Pingback: Profetenplaatjes | Apoftegma

  5. Pingback: Mundus vult decipi | Apoftegma

  6. Rob Alberts zegt:

    Is het probleem ondertussen opgelost?

    Vriendelijke groet,

  7. Ja hoor. Boek volledig doorgespit en bij de grootste uitglijders in potlood kanttekeningen gemaakt. Vervolgens over ´s mans ogen een zwarte balk geplakt met in wit de tekst: ‘de geannoteerde versie’. Boek is uit de weggeefkast meegenomen terwijl ik er nog stond.
    (een pdf van de geannoteerde versie is bij mij te bekomen 🙂 )

  8. Pingback: Wat ging er mis? | Apoftegma

  9. Pingback: Wat ging er fout? - Sargasso

Geef een reactie

