Profetenplaatjes

Waarom is het zo leuk om Oostenrijker te zijn?

Omdat iedereen weet dat Beethoven een Oostenrijker was en Hitler een Duitser.

Ik blogde eerder over mijn weggeefproject van een boek van Arabist Hans Jansen: een boek dat ik niet zonder kanttekeningen in de marge in de weggeefkast bij mij in de buurt dorst te zetten en dat ik derhalve nog eens aan het doorlezen en becommentariëren ben. In ’s mans boek kwam ook een opmerking voor over het verbod in ‘de islam’ om profeten af te beelden. Iedereen weet dat het in de islam verboden is om profeten af te beelden, met name natuurlijk Mohammed. Dat zijn de zo algemeen bekende feiten waar Hans Jansen in zijn boek gretig gebruik van maakt. Uiteraard zette ik daar een kanttekening bij: vergeet sji’ieten niet!

Sji’ietische moslims hebben namelijk veel minder problemen met het maken van afbeeldingen überhaupt en ook afbeeldingen van profeten zijn binnen de sji’a veel minder omstreden. Jansen maakt in zijn – nog steeds niet door mij weggegeven – boek ook een opmerking over de afwezigheid van kinderkorans in de islamitische wereld. Iets dat veroorzaakt zou zijn door dat afbeeldingsverbod. Dat is grappig, omdat juist in Nederland al jaren geleden een kinderkoran verschenen is. Inderdaad is het boek onder soennitische puristen omstreden, maar zelfs in Nederland bestaat er dus een kinderkoran. In het sji’ietische Iran is het nog doller. Kijkt u even mee?

profetenplaatjeNuh

Ik hoef u niet te vertellen welke profeet u hier ziet, het vogelpaar op zijn arm en het bootje in de achtergrond is voldoende. Wellicht is het wel handig als ik de tekst op het voorblad van dit kinderboekje vertaal:

Profeten en hun verhalen 4
Nuh (vrede zij met hem)
voor 6 tot 10-jarigen
geschreven Hossein Fatahi
tekenaar: Hamid Reza Bidqi

Het betreft een serie van 25 boekjes, waarvan ik er 12 heb, van dezelfde schrijver en tekenaar. Hieronder nog een paar voor de pubquiz:

profetenplaatjeYunus

De walvis – kennelijk is de ‘grote vis’ uit de bijbel ook in de islamitische traditie een walvis geworden – is ook voor westerlingen een dead giveaway.

profetenplaatjeDawud

Deze wordt al wat lastiger, maar als u goed kijkt, ziet u het lederen pantser dat deze jongen draagt en om zijn rechterarm zijn slinger. Waar het vaandel dat hij draagt op slaat, weet ik zo gauw niet.

profetenplaatjeSuleiman

Dit voorname heerschap zult u niet snel thuisbrengen. De vogel op zijn arm is voor westerlingen eerder verwarrend, omdat de man alleen in de islamitische traditie de taal van de dieren sprak en deze vogel fungeerde als zijn persoonlijke bode.

profetenplaatjeIsa

Dit iconografisch onbestemd weergegeven Heerschap kunt u alleen goksgewijs thuisbrengen op basis van het feit dat hij een groen boek vasthoudt: een profeet met een boek dus, en daar zijn er in de islam maar vier van. De berg met wolken in de achtergrond moet u negeren: met een christelijk-culturele achtergrond zet die u op het verkeerde been.

profetenplaatjeSalih

En deze meneer met zijn kameel ten slotte kent u in het geheel niet. Het is één van de drie profeten die wel in de koran voorkomen, maar niet in de bijbel.

De oplossingen volgen na de volgende blogpost. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

De antwoorden:

  1. Nuh – Noach
  2. Yunus – Jona(s)
  3. Dawud – David (die van Goliath)
  4. Soleiman – Salomo
  5. ‘Isa – Jezus
  6. Salih (die van de kameel, u kent hem niet)
Dit bericht werd geplaatst in Religie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Profetenplaatjes

  1. Oom Paspasu zegt:

    Ik heb meer moeite de obelisk met slakken te herkennen als berg met wolken, dan vanuit christelijke achtergrond de berg met wolken te associëren met de juiste persoon.

  2. Rob van Gent zegt:

    Leuk stukje, ik ben benieuwd naar het tweede deel. Je schrijft dat de serie 25 boekjes omvat maar er is nog een 26ste deeltje, natuurlijk over de “Zegel der Profeten”.

    • Nee, er zijn 25 deeltjes en het laatste is inderdaad over het zegel. Dat deeltje heb ik niet, maar een postzegel op de achterkant van de deeltjes die ik wel heb, laat zien dat de oude Moh daar weliswaar is afgebeeld, maar met een niet-ingevuld (blanco dus) gezicht

  3. Rob van Gent zegt:

    Mijn vergissing dus, ik had wat op

    http://book.ninisite.com/Products/Cat-148-0-i-17.aspx

    rondgekeken en hieruit geconcludeerd dat er 26 deeltjes waren.

    Toch begrijp ik het niet helemaal: volgens jou handelt deel 25 (die je zegt niet te hebben) over Mohammed maar je beeldt het zelf hierboven af met een verwijzing naar Isa.

  4. Oom Paspasu zegt:

    Mohammed is deel 26: http://book.ninisite.com/Products/properties-1977.aspx

    Het lijkt me interessant iets meer te weten te komen over het ontstaan, de geschiedenis en de variatie van het verbod op afbeelden van Mohammed, de overige profeten en de metgezellen.

  5. Ach, verdraaid! Jullie hebben gelijk. Ik had het aantal deeltjes bepaald aan de hand van de postzegelafbeeldingen op de achterkant van alle deeltjes, maar daar staan natuurlijk alleen de ándere deeltjes op (25 dus) terwijl de hele serie 26 deeltjes is. De 26e gaat inderdaad over Mohammed.
    Hoe komen jullie trouwens aan die website? Die staat niet op de boekjes (ook niet op de – hier niet afgebeelde – achterkant).

  6. Rob van Gent zegt:

    De Iraanse website vond ik met behulp van

    https://www.google.com/imghp

    Je kan hiermee heel eenvoudig (klik op de camera ikoon en volg de instructies) bepalen welke websites een gegeven plaatje tonen. De Iraanse website toont de voorzijde van alle 26 delen die je als bestanden van (circa) 240 bij 250 px kan downloaden. Met Google Translate kan je trouwens de Perzische tekst ook naar een redelijk begrijpbare Engelse tekst omzetten.

Geef een reactie

