Bowie

Afgelopen weekeinde is ons David Bowie ontvallen, zo begrijp ik van diverse kanten. Nu ben ik niet zo van de popmuziek. Lezers van dit kleine blog zullen weten dat mijn vader organist was en het zal hen dan ook niet verbazen dat mijn wieg boven Bach stond. Letterlijk: mijn vader had een orgel in huis en mijn kamer was daar direct boven. Ik kan dus niet zo gauw iets noemen van David Bowie dat ooit enige indruk op me heeft gemaakt en ik kan al helemaal niet beoordelen welke bijdrage hij aan de populaire muziek heeft gedaan.

Maar ik ken hem wel van een bijdrage aan de film. En niet zomaar een film, nee: de veelomstreden The Last Temptation of Christ. U weet wel: de film uit 1988 waarin volgens religieuze criticasters werd gesuggereerd dat Jezus een relatie – ja zelfs lichamelijke betrekkingen – zou hebben gehad met Maria Magdalena. Onzin natuurlijk, maar daarvoor moet je de film ook hebben gezien. Wat mij betreft één van de beste Jezus-films die er zijn.

Bowie zet daarin een werkelijk wéérgaloze Pontius Pilatus neer. Niet de Pontius Pilatus uit de vier evangeliën, maar een vrije interpretatie als een gewone Romeinse bestuurder met een reëel ordehandhavingsprobleem. Bowie’s Pilatus is koel, logisch, beheerst, niet onvriendelijk in de omgang, ontspannen en meedogenloos. Zo iemand waarvoor Rita Verdonk een aantal jaren later het woord adequaat opnieuw muntte.

Men zegt dat de scene geïmproviseerd is op basis van de Dialoog tussen Christus en de Grootinquisiteur van Dostojewski. Ik heb beide teksten wel eens naast elkaar gelegd, maar herkende zo gauw geen opvallende overeenkomsten.

Afijn, oordeelt u zelf.

Dit bericht werd geplaatst in Bijbel, Literatuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

