Doe de test!

Doe%20de%20testVoor de peetmoeder van onze dochter heb je best wel wat over, dus vandaag een blogpost die onbeschaamd reclame maakt voor een wetenschappelijk onderzoek van een jongedame die haar master aan het halen is voor de studie economie & business.

Zij vraagt zoveel mogelijk mensen om een zevental testjes te doen. Ik kan en mag er vooraf niks over zeggen, want dat kan de resultaten beïnvloeden. U komt er vanzelf wel achter. Het kost je pakweg een kwartier: ik heb hem zojuist zelf gedaan. Mededingers maken kans op een cadeaubon van bol.com (zoals u weet hebben studenten het niet breed). Anoniem meedoen mag uiteraard ook.

Ga even rustig zitten, ongestoord en geconcentreerd en klik hier om bij de tests te komen.

Dit bericht werd geplaatst in Wetenschap en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Doe de test!

  1. Henk Ras zegt:

    Ik was enthousiast begonnen met de tests, maar na de extra vragen bleef de apparatuur “hangen”. Hoe nu?

    Groeten, Henk Ras.

    • Betty zegt:

      Hi Henk, gewoon opnieuw starten, geen probleem. En bedankt!
      Met vriendelijke groeten,
      De jongedame die haar master aan het halen is 🙂

  2. frank bikker zegt:

    Flauw hoor, eerst super makkelijk, daarna moet je echt kijken. Werd melig, dus gestopt.

    • Bij mij was het precies andersom: eerst onmogelijk moeilijk en daarna viel het ineens mee. Kennelijk wisselt de test de volgorde van bepaalde onderdelen. Zal wel te maken hebben met het uitsluiten van variabelen of zo.
      Ik heb nog geen idee waar haar onderzoek over gaat, maar daar blog ik nog wel een keer over.

  3. mnb0 zegt:

    De helft van de tests vond ik verschrikkelijk (niet om de moeilijkheidsgraad) en de andere helft koekie (ik ben leraar wis- en natuurkunde). Mijn score was 47, aanmerkelijk hoger dan verwacht.
    Gezien een van de laatste vragen (die naar een rapportcijfer) heb ik wel een idee waar haar onderzoek over gaat. Hopelijk is dat idee verkeerd, want als het correct is heb ik serieuze kritiek op de opzet van het onderzoek. Dus ik zie uit naar uw vervolgblog.

    • Mag ik u verzoeken los te branden? Ze is haar scriptie nu nog aan het schrijven, dus aan alle kritiek heeft ze nu nog wat. Ik brief het wel door!

      • mnb0 zegt:

        OK. De vraag naar rapportcijfers suggereert dat het een onderzoek is naar wiskundige vaardigheden. Maar dat meet ze niet. Ze meet twee dingen: vaardigheid in het herkennen van rijen (dat is een zeer specifieke vaardigheid) en vaardigheid in hoofdrekenen. Geen van beide is van enig belang voor het oplossen van vergelijkingen, berekenen van integralen of welke meetkunde dan ook. En die vaardigheden, plus in staat zijn wiskunde toe te passen in allerlei onverwachte situaties, bepalen in hoge mate het rapportcijfer.
        Om het een beetje cru te zeggen: wiskunde is veel en veel meer dan het goochelen met cijfers.
        Dus de klassieke vraag is: meet het onderzoek wel wat het bedoelt te meten?

        • Zoiets heb ik zelf ook al tegen haar gezegd: ergens in de test wordt je gevraagd wat je cijfer voor wiskunde was en ik heb daar bij gezet dat de test over ‘hoofdrekenen’ gaat, wat inderdaad iets héél anders is (ik ben bv. goed in wiskunde – althans ná de universiteit, op de middelbare school mocht ik blij zijn met een 4 – maar abominabel in hoofdrekenen).
          Ik heb echter het vermoeden dat ze iets anders meet: namelijk beslissingsstrategieën, maar ik geef het door!

        • Klaas zegt:

          Beste mnbo en Richard, is de essentie van dit soort testen niet dat de proefpersonen niet precies weten wàt er getest wordt (om de antwoorden onbevangen te houden)? Dat zijn jullie nu wel bezig te dwarsbomen 😎

        • Ik weet inmiddels wat er getest wordt, geen zorgen!

Geef een reactie

