Wissels

wisselsWist u dat alle wissels in Nederland ten minste éénmaal per dag moeten worden bereden? Ik ook niet, maar vanochtend werd het in mijn trein omgeroepen als de reden voor onze vertraging. De verkeersleiding had onze trein uitgekozen om vandaag die ene wissel die anders niet bereden zou worden te berijden. Een beetje verkeersleider kiest daarvoor vanzelfsprekend een trein in de spits, anders blijft zo’n daad maar onopgemerkt.

Het voormalige Staatsspoor grossiert sinds het voormalig is in dergelijke ongeloofwaardige verklaringen. Ik herinner me nog goed dat ik een keer mijn moeder aan de telefoon had toen ze net de ‘vierkante wielen’ hadden uitgevonden. “En de mensen geloven het nog óók!” riep ze, gierend van de lach.

Ik reis al lang met de trein en kan me niet herinneren dat in de jaren tachtig vierkante wielen, bevroren wissels, bladeren op het spoor, kromgetrokken spoorstaven, koperdiefstal, een aanrijding met een persoon, geplande werkzaamheden of wandelaars op het spoor een grote rol speelden. Dat is nu wel anders.

En op een perverse manier is het ook logisch: het treinverkeer is enorm toegenomen, het spoor zit bomvol en verkeersleiders moeten het allemaal maar in goede banen leiden. En dat kan eigenlijk helemaal niet. Zolang het perfect werkt, werkt het, maar één stofje op de plaat en de hele boel loopt in het honderd.

Nu is het niet leuk om bij elke gelegenheid die zich voordoet de hand in eigen boezem te moeten steken. Daar wordt je niet gelukkig van en het demotiveert ook als een dolle. Dus zoek je naar andere oorzaken en die zijn altijd te vinden: de stofjes op de plaat namelijk.

Hoe onbetekenend die stofjes ook zijn: ze zijn er wel en ze doen er toe in een omgeving waarin alles moet worden ingezet om de boel perfect te laten verlopen en waarin elke cent er één teveel is. Vroeger kon je een trein misschien nog wel een dag langer in de werkplaats laten staan zodat hij weer met ronde wielen ingezet kon worden. Nu is hij acuut nodig, want extra treinen – overcompleet zouden ze nu zeggen, en dus geldverspilling – daar beginnen we niet meer aan. Vroeger kon je een trein wellicht even omleiden over een ander baanvak als de wissel vastgevroren was, tegenwoordig rijden er op dat baanvak al drie andere treinen.

Het voormalige Staatsspoor bedient niet alleen een steeds drukker wordend netwerk, het trekt ook, sinds het voormalig geworden is, een bedrijfseconomisch superstrak jasje aan. Hoe drukker en gecompliceerder het wordt, hoe meer redundantie je systeem nodig heeft: extra treinen, meer dan je strikt nodig hebt, meer personeel, ook meer dan je strikt genomen in moet zetten, en misschien ook wel wat overbodige stukken spoor, die bij nader inzien toch nuttig blijken te zijn. Wie zo’n superstrak jasje wil passen, zal er onvermijdelijk een keer achter komen dat het niet past: vandaar dat we dit najaar hoorden over te weinig materieel en vandaar dat we al jaren horen over een tekort aan conducteurs. Ze moeten immers steeds weer in hun eentje op treinen die er veiligheidshalve liever twee hebben.

Nu het voormalige Staatsspoor die redundantie niet meer heeft, is men wel gedwongen om te zoeken naar verklaringen, die weliswaar echt een rol spelen, maar op de reiziger steeds ongeloofwaardiger overkomen. De échte oorzaak ligt ergens anders.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wissels

  1. Rob Alberts zegt:

    De oplossing ligt dus ook voor de hand …..

    Vriendelijke groet,

  2. mnb0 zegt:

    Kromgetrokken spoorrails komen werkelijk voor.

    Maar als dat in Nld. gebeurt is dat een brevet van onvermogen. Spoorrails worden nl. altijd aangelegd met voldoende ruimte ertussen voor uitzetting. Daar komt het bekende regelmatige getik vandaan.
    Als dat ooit als reden wordt opgevoerd zijn er slechts twee mogelijkheden: de technische dienst is enige eenvoudige natuurkunde vergeten (bij mij op school voor dertienjarigen) of de omroeper liegt.
    Overigens is uw analyse volkomen correct.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s