Erfgoed

puernatusEr is een aantal jaren aan gewerkt en het heeft nog veel langer geduurd, maar nu is het af: de Schola Cantorum Amstelodamensis – wereldberoemd op een klein stukje aan de rechterkant van het Singel in Amsterdam – is er eindelijk in geslaagd alle gregoriaanse gezangen van het integrale kerkelijke jaar – het zijn er iets meer dan 450 – op te nemen.

Voor wie dit blog niet uit zijn hoofd kent: gregoriaans is de oudste nog bekende muzieksoort van West Europa. Het stamt uit de Middeleeuwen en heeft zijn wortels in de Oudheid. De eerste notatie stamt uit handschriften uit de negende eeuw, maar dat was al een tijd waarin de kunst van het gregoriaans zingen in verval aan het raken was. Vandaar die notatie: men probeerde te redden wat er nog te redden was. Daarvóór werd gregoriaans – zoals alle muziek overal ter wereld – mondeling overgeleverd.

Zonder te overdrijven kun je beweren dat gregoriaans de bakermat van de hele westerse muziek is. En zelfs waar dat niet zo is (op een gegeven moment zijn we immers ook invloeden van buiten Europa gaan waarderen) kun je in echt goede muziek altijd iets horen wat wel wat weg heeft van gregoriaans, of het nu Bach is of hiphop. Gregoriaans is ook niet kapot te krijgen: het blijft leuk, zelfs al zet je er een beat onder of een rap tegenaan.

Er zijn nog steeds lieden die het zijn blijven zingen en sinds de negentiende eeuw is het daarbij gebruikelijk om weer naar de oudste handschriften uit de negende eeuw te kijken. Grappig genoeg staat daar wél in genoteerd hóe je je noten moet zingen maar niet hoe hoog. De notatie van de toonhoogte was zo’n beetje het laatste wat men opschreef: die kende men toch wel, hoe slecht men verder ook zong. In later tijd werd eigenlijk alleen de toonhoogte nog genoteerd, maar de informatie uit die vroege handschriften raakte uit zwang.

Die informatie is nu dus weer wel in de mode en dat heeft ertoe geleid dat gregoriaans op evenzovele manieren gezongen wordt als er koren zijn. De uitvoering van de Schola Cantorum Amstelodamensis verschilt dus van wat u gewend bent, wat het dan ook is dat u gewend bent. Het is bovendien een amateurkoor, dus de uitvoering is heel redelijk, maar niet te vergelijken met de Wiener Zängerknaben of King’s College.

Nog niet alles staat online, maar uit goede bron verneem ik dat de gezangen in de loop der tijd – per zondag – online zullen worden gezet. Ergens rond het begin van de Advent in 2017 zou alles er moeten staan, in ieder geval van het ‘A’-jaar, want er is een cyclus van drie jaar. Soms wijzigen de gezangen, afhankelijk van welk jaar het is, dus uiterlijk in 2019 heeft u alles een keer kunnen beluisteren…

Ondertussen wens ik u allen een gezegende kerst toe, met veel kerstgedachten.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Erfgoed en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Erfgoed

  1. Dit is nu wat ik noem goed nieuws. De verschillen tussen de A-, B- en C-cyclus zijn overigens wat het proprium betreft niet zo groot; pluis het Graduale Romanum er maar op na. En dat de Schola Cantorum Amstelodamensis een amateurgezelschap is lijkt mij de authenticiteit alleen maar ten goede te komen. De talloze koren die in de loop der eeuwen Gregoriaans zongen en zingen zullen in doorsnee ook niet van het niveau van de zangers van King’s College geweest zijn.

  2. Rob Alberts zegt:

    Vredige, veilige en voorspoedige feestdagen!

    Vrolijke groet,

  3. Pingback: Opvoeding | Apoftegma

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s