Tapijtje

beluch_01Van de week werd ik gebeld door mijn bank. Of ik nader kon toelichten wat voor transacties dat waren afgelopen jaar, waarbij ‘Iran’ vermeld stond. Zoals ik het nu weergeef, klinkt het wat hard en bot, terwijl de vraag me zeer vriendelijk gesteld werd. De medewerker legde voorafgaand aan zijn vraag ook netjes uit dat de bank moest voldoen aan een verplichting die nu eenmaal wettelijk was vastgelegd ten aanzien van landen waarvoor sancties gelden. In weerwil van een wijdverspreid misverstand is Iran namelijk nog steeds object van sancties, omdat ze nog steeds een nucleair programma hebben waarvan de exacte doelen voor de buitenwereld nog steeds wat onduidelijk zijn.

Het bleek te gaan om enkele tientjes die waren overgemaakt naar de rekening van de ambassade van de Islamitische Republiek Iran en om de prijs van een paar vliegtickets van Iran Air. U kunt al raden wat het doel was: wij zijn afgelopen jaar in Iran geweest. De vliegtickets waren bedoel om er te komen en die paar tientjes maakten ons het legaal passeren van de grenscontrole aldaar mogelijk. Dat had mijn bankmedewerker natuurlijk ook kunnen raden, en hij had ook daadwerkelijk één en één bij elkaar opgeteld, maar hij was nu eenmaal verplicht om het bij de klant zélf te checken, zo excuseerde hij zich.

Ik bevestigde zijn vermoeden – dat is dus een understatement – en er ontspon zich een gesprek dat ik slechts kan betitelen als bijzonder vriendelijk en buitengemeen boeiend. Wat bleek namelijk? Niet alleen is het – volgens opgave van mijn zegsman – sinds medio 2016 voor banken verplicht transacties met Iran te checken bij de klant, die klant is zelfs verplicht dergelijke transacties vooraf bij de bank te melden. Die melding wordt vervolgens in behandeling genomen en de klant hoort dan binnen twee weken of de bank de transactie zal faciliteren of niet.

Nog boeiender vond ik de mededeling dat niet alleen transacties met Iran of Iraanse instanties, maar zelfs alle transacties die iets met Iran (of een ander sanctieland) te maken hebben vooraf moeten worden gemeld. Dus ook als wij in plaats van met Iran Air met het Turkse Pegasus eerst naar Istanbul en vandaar naar Teheran hadden willen vliegen, dan hadden we dat vooraf even moeten melden. Deze verplichting geldt bovendien niet alleen voor mensen die uit sanctielanden komen of daar de nationaliteit van hebben, maar voor iedereen in Nederland die een bankrekening heeft.

Op dit punt aangeland werd de scholast in mij wakker. Omdat het gesprek al zo prettig en wellevend verliep, ik schrijf dit zonder enige ironie, verstoutte ik mij tot de volgende vraag: onlangs heeft de Keuringsdienst van Waarde vastgesteld dat de Perzische tapijten van IKEA daadwerkelijk uit Iran komen (het zijn gewoon bij particulieren aldaar opgekochte tweedehands tapijten). Moet de aankoop van een Perzisch tapijtje bij IKEA ook vooraf worden gemeld?

Ik gaf toe dat het natuurlijk een beetje een treitervraagje was, maar het punt was wel duidelijk: de omschrijving ‘iets te maken hebben met’ is voor een gewone klant veel te vaag. Dat bleek het ook voor de medewerker van de bank te zijn, die me het antwoord niet kon geven en me beloofde één en ander uit te zoeken. En zowaar, de volgende dag kreeg ik een email van hem met enkele – voorlopige – antwoorden op mijn vragen plus de belofte dat zo gauw hij meer te weten kwam, hij me daarvan op de hoogte zou stellen.

Een betere treitervraag was waarschijnlijk deze geweest: stel je leeft in Nederland maar komt uit een sanctieland en op een gegeven moment krijg je bericht dat een naast familielid ernstig ziek geworden is, of erger. Is het dan de bedoeling dat je eerst even twee weken wacht voor de bank je toestemming geeft om de begrafenis nét te missen? Een collega van me die het gesprek hoorde, ontplofte althans bijna en bewonderde het feit dat ik zo rustig en vriendelijk bleef.

Maar wat had ik dan gemoeten? De man waarmee ik sprak was – net als ik – gewoon een werknemer die nu eenmaal deed wat zijn baas hem opdroeg. Zijn baas op zijn beurt is waarschijnlijk ook maar verteld wat zijn afdeling te doen had en ook die opdracht kwam weer van hogerhand. En mijn gesprekspartner was waarschijnlijk in de loop van de dag al wel een paar keer door boze klanten uitgefoeterd en ik vrees dat zijn dagen momenteel erg op elkaar lijken wat klantcontact betreft.

Maar ondertussen gaat – zoals dat heet – de wereld aan vlijt ten onder. Afgezien van de overheid zijn banken instanties die zo ongeveer alles al van je weten. Als die transacties registreren die eruit zien als een gezinsvakantie, de prijs van een gezinsvakantie kosten en ook ongeveer zo lang duren als een gezinsvakantie, is het niet gek als je van je klant hoort dat het ook inderdaad een gezinsvakantie wás, zelfs als het dat in werkelijkheid niet was.

Er zijn hier in het westen maar weinig mensen die de redenatie achter de sancties tegen Iran en andere landen niet kunnen volgen. Dat banken de naleving van die sancties door hun klanten controleren, is dus begrijpelijk. Dat banken hun personeel echter transacties laten nabellen waarvan ze van te voren al kunnen weten dat daar een antwoord op komt dat hen geen ene steek verder brengt, dat is verspilling van menskracht en arbeidsvreugde.

Dit bericht werd geplaatst in Mijzelf, Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Tapijtje

  1. Rob Alberts zegt:

    Had ik zo’n IKEA kleedje, ik zou deze regelgeving snel onder dat kleedje wegvegen.

    Tja, springen helpt niet, maar het blijft in mijn ogen de grootste onzin.

    Vriendelijke groet,

  2. Emigrant zegt:

    Oeff! Ben ik even blij dat ik een Turks IKEA-tapijtje heb! Nog uit het pre-Erdogan-tijdperk.

  3. Pingback: Nogmaals een tapijtje | Apoftegma

Geef een reactie

