Journalisten

ns-ov-chipkaart-slechtBen ik nou zo’n nerd, of doen journalisten hun werk niet?

Volgens dit bericht in het AD heeft Translink, het bedrijf dat onze OV-chipkaarten maakt, de afgelopen 5 jaar circa € 55.000.000,- winst gemaakt op de verkoop van (ruim) 3.000.000 OV-chipkaarten per jaar die € 0,88 kosten om te maken, maar waarvoor de consument € 7,50 in rekening wordt gebracht.

Ik zou dan – als ik journalist was – denken: Ha! Precies voldoende informatie! Daar ga ik eens mee rekenen, al is het maar om te kijken of het klopt:

  • € 55.000.000,- winst in 5 jaar is pakweg € 11.000.000,- winst per jaar
  • € 7,50 – € 0,88 = € 6.62 winst per OV-chipkaart
  • € 11.000.000,- /€ 6.62 = 1.661.631,4 OV-chipkaarten
  • Dat zijn er géén 3.000.000!

De volgende conclusies zijn dan mogelijk:

  • Het werkelijke aantal OV-chipkaarten bedraagt zo ongeveer 1.661.631,4 per jaar
  • De werkelijke winst bedraagt € 11.000.000,- /3.000.000 = € 3,67 per OV-chipkaart
  • De werkelijke productiekosten bedragen dan € 7,50 – € 3.67 = € 3.83 per kaart

Nog steeds een grof schandaal natuurlijk, maar toch: als ik zo’n krantenbericht lees, schiet mij bovenstaande redenering direct door het hoofd. Al heb ik voor de details wel een rekenmachine nodig, want ik ben nooit goed geweest in hoofdrekenen.

Maar kennelijk wordt die gedachte niet vaardig over de journalist van dienst. Ben ik nou zo’n nerd?

Dit bericht werd geplaatst in Mijzelf, Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Journalisten

  1. Henk Ras zegt:

    Beste Richard. Journalisten doen in het algemeen buitengewoon goed werk door nieuws te brengen, vooral als er iets niet klopt in de omgang van de ene mens met de andere. Voor mens kan je ook lezen: mensengroep. Toch kleven er vanuit de niet-journalist gezien twee bezwaren aan de media. De eerste: De journalist is niet geïnteresseerd in het effect dat zijn berichtgeving veroorzaakt. Zulks wordt op de School voor de Journalistiek onderwezen, meen ik mij te herinneren als mededeling van een befaamd journalist. Voorbeeld: de belangstelling van de mensen voor de heer Wilders zou aanmerkelijk geringer zijn als er veel minder over hem geschreven en getelevisied zou worden. Ten tweede: kranten en radio en televisie beschikken meestal niet over deskundigen op dat vakgebied als er over een bepaald vakgebied bericht wordt. Voorbeeld uit mijn eigen vak: noch over psychiatrie, noch over geneeskunde wordt zonder fouten te maken geschreven, simpelweg doordat de journalist geen arts of psychiater raadpleegt.

Geef een reactie

