Nogmaals een tapijtje

tapijt01Regelmatige lezers van mijn blog weten nu, vooropgesteld dat ze ook naar Nieuwsuur kijken, dat ik bij de Rabobank zit. In mijn vorige blogpost – over mijn bank en de regels die gelden voor landen waartegen sancties van kracht zijn – had ik die naam zorgvuldig weggelaten. Het ging er mij niet om een bedrijf te kruisigen.

De Rabobank is inzake de sancties tegen Iran namelijk wel de dapperste aller banken. En bovendien: de medewerker die ik aan de lijn had, was daadwerkelijk zeer vriendelijk, beleefd en meelevend. Hij begreep heel goed dat zijn vragen impertinent – en ook een beetje overbodig – waren. Zoiets maakt veel goed, vind ik tenminste. Sommige mensen denken daar echter genuanceerder over, de wat meer assertieven onder ons zal ik maar zeggen. So now the secret’s out

Maar ondertussen wil ik nog steeds de vraag beantwoord hebben of ik de aankoop van een écht Perzisch tapijtje bij IKEA nu twee weken tevoren moet melden bij mijn bank of niet, of we – zonder dat tevoren bij de bank te melden – ons ticket naar Teheran bij Turkish Airlines mogen aanschaffen, of ik me mag laten betalen in echte rials voor de Engelse lessen – die ik daar wel eens op een taleninstituut geef aan de leergierige jeugd – en of we ons voornemen naar Iran te vertrekken ook twee weken van te voren bij de bank moeten aangeven wanneer zich een noodgeval in de familie voordoet en onze aanwezigheid daar nú, maintenant, tout de suite vereist is.

Nu kan ik gaan klagen, maar dat heb ik twee jaar geleden al gedaan. Daar heb ik een heel beleefde reactie op gekregen. Ik kan naar de pers stappen – en dat hebben sommigen dus ook gedaan – en dan volgen er welgemeende excuses en uitleg dat de bank zich wel aan de regels moet houden. Ik kan naar een jurist stappen, maar wat wil ik dan? A damn good thrashing? Een dwangsom? Nog eens welgemeende excuses?

Dus ik heb het nu maar over een andere boeg gegooid: ik heb gesolliciteerd naar de functie van intern adviseur klantrelaties sanctielanden. Als ik het dan zoveel beter denk te weten, dan moest ik het ook maar zelf doen.

Ik hou u op de hoogte…

Dit bericht werd geplaatst in Mijzelf, Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

