Vorderingen

Nu ben ik pas bij les zestien van de veertig, dus ik heb nog wel even te gaan, maar toch: inmiddels heb ik dus wél geheel zelfstandig zeventien versjes uit de koran vertaald, da’s niet minder dan 0,27% van het Woord Gods.

Met achttien perfecta, vijftien imperfecta en zestien apv’s. Nee, dat is geen Algemene Politie Verordening, maar een Aangehangen Persoonlijk Voornaamwoord. Hele geleerde mensen zeggen enclitische pronomina, maar dat is meer iets voor bij de dokter en dan heb ik het nog niet over de proclitica of de gebroken pluralis, dat ultieme bewijs dat het Arabisch door sadisten is bedacht.

En met ‘afara’aytum, een werkwoordsvorm die de Smiecht heeft vermomd met een vraagpartikel en een supplemental particle, maar ik trapte er niet in! Ik had hem meteen door. Hier staat: ‘en hebben jullie gezien?’ Ja ja, dat kunnen Arabieren zeggen in één woord, het lijkt verdorie wel agglutineren…

O, en ongevocaliseerd hè! Echte mannen lezen hun klassiek Arabisch zonder al dat korianderzaad.

Dit bericht werd geplaatst in Koran, Mijzelf, Taal en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Vorderingen

  1. Henk Ras zegt:

    Bedankt voor dit bericht. Ik heb definitief besloten af te zien van een poging Arabisch te leren. Gewoon te moeilijk.

  2. Ronald E. Kon zegt:

    Ongevocaliseerde korantekst? Lijkt me sterk. Succes,
    Ronald E. Kon

    • Is ook sterk 🙂
      Ik heb even geprobeerd de betreffende pagina uit mijn leerboek af te beelden, maar kom er zo gauw even niet achter hoe je plaatjes in een reactie stopt. Anyway hier is het betreffende boek, dat helemaal uitgaat van ongevocaliseerde tekst.

Geef een reactie

