Je beste vriend (3)

Saskia Belleman, van wie ik tot voor kort nog nooit had gehoord, houdt op Twitter een bijna real-time verslag bij van het proces tegen twee van de vijf agenten die betrokken waren bij de dood van Mitch Enriquez. Het is teveel om door te lezen, maar wat ik ervan gezien heb, is bloedstollende lectuur.

Ze is van De Telegraaf, dus ik had – bevooroordeeld als ik ben – een licht tot zwaar vooringenomen verslag verwacht, maar daarin werd ik gelukkig teleurgesteld: Belleman verslaat heel accuraat en weet in korte, soms droogkomische, commentaren de meer emotionele reacties en suggesties van repliek te dienen. Iemand die meent dat Henriquez het allemaal aan zichzelf te danken heeft, beantwoordt ze met: “Henriquez staat hier niet terecht”. Aan iemand die de agenten beschuldigt van het plegen van meineed, legt ze uit dat verdachten niet onder ede staan, alleen getuigen (dat wist ik ook niet). Voor iemand die zich boos maakt over de agenten, die zichzelf zouden afschilderen als slachtoffer, geeft ze aan dat ze alleen de vraag van de rechter beantwoordden hoe ze zich nu voelden.

Al heb ik eerder wel eens geblogd over een paar kanttekeningen die ik had bij deze zaak en nog steeds heb. Een mening heb ik nog niet en heb ik misschien wel nooit, maar wat uit Bellemans verslag wel duidelijk wordt, is dat deze zaak alleen maar verliezers kent. Ik begin te vermoeden dat niet iedereen die terecht zou moeten staan ook terecht staat, of misschien wel dat de verkeerde mensen terecht staan. De kanttekening die ik eerder had over het nijpende gebrek aan training van politieagenten blijkt nog lang niet het hele probleem te omvatten, dat is veel groter. Een bloemlezing.

DH02 herhaalt weer dat voor zover hij al over nekklem leerde, hem niet werd geleerd hoe hij moest handelen als iets mis ging. (02:25 – 15 nov. 2017)

De nekklem/bloedverwurging is de afgelopen jaren niet getraind, zeggen alle politiedocenten. (02:09 – 15 nov. 2017)

Lessen EHBO zijn al jaren geleden geschrapt vanwege bezuinigingen, zeggen DH01 en DH02. (02:25 – 15 nov. 2017)

De agenten zeggen dat de ambtsinstructies wat te doen met een bewusteloze arrestant hen niet bekend waren. (02:32 – 15 nov. 2017)

Iedere agent krijgt een integrale beroepsvaardigheden training, afgekort ibt. Na het doorlopen van die training moeten de vaardigheden minimaal 32 uur per jaar worden onderhouden. Dat wordt voorgeschreven in de regeling Toetsing Geweldsbeheersing Politie. Maar de mogelijkheden tot training zijn afgelopen tijd “opgesoupeerd” door training mbt omschakeling naar nieuwe dienstwapen. (4 tweets 01:56-01:58 – 15 nov. 2017)

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zoals ik al zei: bloedstollend…

Naschrift 23-11-2017: Jorina Haspels van het AD volgt de laatste procesdag.

Dit bericht werd geplaatst in Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Je beste vriend (3)

  1. jan kroeze zegt:

    objectief zijn is lastig, zo niet onmogelijk zelfs.

Geef een reactie

