De wet van Pieter Dirk Uys

Heeft u het ook gelezen? Dat paginagrote interview in het NRC met de voorman van Civitas Christiana, Hugo Bos? Een katholieke activistenclub die zich teweerstelt tegen abortus, homohuwelijk en meer in het algemeen streeft naar:

terugkeer naar de waarden die sinds de Verlichting omver zijn gehaald en onze samenleving in betekenisloze, seculiere chaos hebben gestort

Geen gebrek aan ambitie, zou ik zeggen. Vooroorlogs is misschien nog wel haalbaar, maar vóór de Verlichting? Dan moet je toch echt in een ander land gaan wonen en ik zou werkelijk zo gauw niet weten welk. De Verlichting is overal, zelfs waar hij niet is.

Civitas Christiana heeft drie hoofdcampagnes:

  • Stichting Recht zonder Onderscheid, die zich verzet tegen abortus;
  • Gezin in Gevaar, tegen de LGBT-plus propaganda en gender-ideologie en
  • Cultuur onder Vuur, dat behoud van de Nederlandse cultuur en christelijke tradities waaronder Zwarte Piet nastreeft.

Bij dat laatste denkt u wellicht aan een fout van de journalist, maar dit is geen vergissing, even verderop staat het er echt:

Ook niet-gelovigen willen behoud van onze christelijke tradities, zoals Zwarte Piet.

Ik heb mij een volle dag afgepijnigd hoezo en waarom Zwarte Piet een christelijke traditie zou kunnen zijn. Maar in de bijbel kom ik niet verder dan een zéér hoge Ethiopische ambtenaar, de koningen van Kush, de Koningin van Sheba, en het mooiste meisje van de hele wereld, maar geen Zwarte Piet.

In de christelijke traditie stikt het van de heiligen van kleur (vooral sinds de heilige paus Johannes-Paulus II, die ernstig zijn best gedaan heeft om tegenwicht te creëren voor het grote aantal witte heiligen): Balthasar, die ene van de drie wijzen die zwart was, en natuurlijk Juan Martin de Porres Velasquez. Maar Zwarte Piet een christelijke traditie? Godfried Bomans zou een hónend stukje hebben geschreven over deze dwaasheid.

Gezin in Gevaar en bezwaren tegen abortus, dat zijn bekende conservatief christelijke thema’s, ik ken ze van binnenuit, zeg maar, dus daar ga ik niks over zeggen. Waar ik wel wat over te zeggen heb is dit:

Het is onze missie de christelijke beschaving te verdedigen en onze acties baseren we op Gods wet en op de natuurwet.

Aldus Bos in het interview. Gods wet, die ken ik ook van haver tot gort en één van de zaken die ik daarvan geleerd heb, is dat je het wel uit je hóófd laat om zoiets als dit te zeggen:

Homoseksualiteit heeft veel overlap met pedofilie

Mensen die serieus zeggen: ‘Ik ben Napoleon’, en dat echt geloven, die hebben een psychisch probleem. Is het dan wel normaal dat je zegt: ‘Ik ben een vrouw’, terwijl je een man bent?

Je zult maar homoseksueel zijn, of transgender en dit over je heen krijgen. Er is om minder met bakstenen gegooid (en dat is dan ook gebeurd volgens het artikel). Had ik dit geflikt, dan zou ik van mijn beide zéér Rooms Katholieke ouders een klinkende oorvijg gekregen hebben (dat kon toen nog). Niets meer en niets minder.

Ik geloof niet dat het de stijl van Onze Lieve Heer zou zijn om homoseksuelen te criminaliseren en transgenders voor psychisch gestoord uit te maken, zelfs al zou dat wáár zijn. Kent iemand Zacheüs nog? (ik noem maar een zijstraat)

En nu ik het toch over mijn ouders heb, hier heb ik ook nog wat over te zeggen: Klap uit de School, waar mensen werden opgeroepen melding te doen wanneer de school van hun kind een bezoek bracht aan een moskee.

Zoals gezegd: mijn ouders waren ook Rooms Katholiek en wij móesten naar de moskee, wij móesten naar de synagoge, wij móesten naar de mandir en daar hadden we ons ook te houden aan de aldaar geldende regels. Mijn ouders waren namelijk katholiek – dat betekent ‘algemeen’ – en vonden het mede daarom van het allergrootste belang dat hun kinderen leerden dat er vele manieren van leven en geloven bestonden, dat je daar respect voor hoorde op te brengen en dat het goed en verrijkend was om daar kennis van te nemen, ook al hield je vast aan je eigen overtuigingen.

Dit heeft – met andere woorden – maar heel weinig te maken met katholiek en veel meer met het meest schunnige, belazerde, onderkruiperige, besodemieterde deel… ach, láát ook maar.

Peter Breedveld maakt zich in een opmerking over dit interview heel erg boos over deze Rooms-katholieke haatprediker die er, zonder een enkele kritische noot van de interviewer, zijn reactionaire bagger over onder meer transmensen en homo’s uitkotst.

Ik ben het roerend met hem eens, maar hij mist het punt van de journalist. Die hoeft helemaal geen kritische noot meer te plaatsen, die maakt gebruik van de Wet van Pieter Dirk Uys.

Het exacte citaat van deze Zuid Afrikaanse cabaretier kan ik niet vinden, maar komt hierop neer: soms hoef ik helemaal geen cabarettekst te verzinnen om mensen aan het lachen te maken, maar kan ik gewoon uit de krant voorlezen wat het (apartheids)regime nu weer heeft laten opschrijven.

Dan leest hij letterlijk een korte overheidsmededeling uit de  krant voor over zoveel negers die in de afgelopen maand blank geworden zijn, zoveel blanken die Indiërs geworden zijn, zoveel Indiërs die neger geworden zijn, enzovoorts. Waarna de zaal inderdaad helemaal plat ligt.

De journalist die Hugo Bos interviewt, kan het daarbij laten. De man is zijn eigen cabaretier.

Dit bericht werd geplaatst in Religie, Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De wet van Pieter Dirk Uys

  1. Hans Overduin zegt:

    Deze post bewijst één ding: Klaas Beuker leeft ! Zonder dollen, dat Zwarte Piet expliciet een christelijke traditie wordt genoemd is nieuw voor mij. Dat je je continu in de nabijheid van een heilige bevindt, wil niet zeggen dat je zelf christelijk bent. Ik zou alleen niet in de bijbel gaan grasduinen om een bewijs van de christelijke Zwarte Piet (als pleonasme) te vinden, want die vind je echt niet tenzij je behoort tot dat leger bijbelfundamentalisten die van mening zijn dat alles inzake het christendom alleen in de bijbel besloten ligt. Dan kom je met bijvoorbeeld de kamerling uit Morenland (Handelingen 8 vers 26-40) een eind. Ik heb mij uitgebreid met Zwarte Piet en zijn vele voorlopers en varianten beziggehouden, maar laat ik mij als conclusie tot een ding beperken: het fenomeen is veel te complex om het door één traditie te laten kapen.

  2. FrankB zegt:

    “De man is zijn eigen cabaretier.”
    Was het maar zo eenvoudig. Van hun website:

    “Tegen het oprukkende multiculturalisme.”
    Ie een directe bedreiging voor mij persoonlijk en mijn naasten; idem voor jou. Prima dat je die bespot, belachelijk maakt en uitlacht. Doen onze oosterburen ook.

    Maar als ze het voor het zeggen hebben – en ze hebben tegenwoordig aardig wat niet-katholieke bondgenoten – hebben jij en ik geen leven meer.

Reacties zijn gesloten.