Geen toprioriteit

Wat is er toch mis hier te lande? Het Nederlandse onderwijs is al decennialang aan het afzakken, nationaal en internationaal ogen wij steeds slechter. Onderwijzers en leraren zijn niet aan te slepen. De tekorten worden elk jaar groter en dreigen ook in de toekomst alleen maar groter te worden. De oorzaken zijn bekend: idioot hoge werkdruk – mede veroorzaakt door allerlei taken die niet direct onderwijsgerelateerd zijn – schandalig lage salariëring en – in de grote steden – een tekort aan woningen.

Maatregelen die er wat aan doen kunnen, schitteren door afwezigheid en wat er wél gedaan wordt, is niet meer dan een symbolische druppel op een gloeiende plaat. Of nog erger: we gaan onze kinderen vooral leren rekenen ten koste van – althans in een rechtsstatelijke democratie – minstens even nuttige en noodzakelijke andere vakken.

Wat ik mij dan afvraag: mismanagement kan gebeuren, komt in de beste families voor zogezegd. Maar dit plaatje is al zó lang zó duidelijk dat het eerder begint te lijken op de automobilist die na de waarschuwing op de radio voor een spookrijder op de A2, uit het raam kijkt en constateert dat het er niet één is, maar wel honderd!

Terwijl de oplossing zo ongelofelijk simpel is: onderwijs dat uit het slop getrokken, van lesmateriaal voorzien en gesubsidieerd wordt door het bedrijfsleven.

Stelt u zich voor: boekhouden, verzorgd door de ING; erfelijkheidsleer door Monsanto; VNO-NCW neemt maatschappijleer voor zijn rekening en Organon en Pfizer seksuele voorlichting; de krant van wakker Nederland leert ons voortaan tekstverklaren en Unilever neemt de onderdelen voedselketens en ecosystemen uit de biologieles over. En in levensbeschouwing – als we dat vak nog willen behouden – is Saoedi Aramco vast wel geïnteresseerd.

Het is zo’n briljant idee dat ik me soms wel eens afvraag of ik de enige ben die dit heeft bedacht. Het zal toch niet? Ik bedoel: ik ben heus niet dom, maar met het idee dat ik geniaal ben, heb ik toch ook wel een beetje moeite.

Hoe dan ook: ik weet zeker dat half Nederland opgelucht zal ademhalen. En de andere helft moet niet zo zeuren. Of ze moeten een beter idee hebben.

 

Dit bericht werd geplaatst in Politiek, Samenleving en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Geen toprioriteit

  1. FrankB zegt:

    “we gaan onze kinderen vooral leren rekenen ten koste van …..”
    Was het maar waar, optimist. Een paar weken geleden hoorde ik een wethouder in Oost-Groningen zeggen dat het percentage laaggeletterden (mensen die hooguit op lagere school-niveau kunnen lezen en schrijven) de komende jaren zal oplopen tot 20. Dat heb ik later in een onafhankelijke bron (vergeten welke) bevestigd gezien. En dan maak je mij niet wijs dat het percentage laaggecijferden (mensen die hooguit op lagere school-niveau kunnen reken) zoveel lager zal liggen.

  2. Frank Bikker zegt:

    Ik heb 40 jaar op basisscholen gewerkt. Overwegend in achterstandswijken. Ik vind het niveau niet achteruit gegaan! Het is alleen anders. Vroeger was men beter in cijferen, spelling, ontleden en feitenkennis in WO- vakken, maar veel slechter in begrijpend lezen, teksten samenvatten, verklaren enz. En ja , nu moeten vele kinderen tot hun 18e op school zitten, terwijl ze daar geen zin in hebben. Zij willen iets doen en dat kan niet meer. Vroeger stroomden deze kinderen veelal op hun 15e 16e het leerlingenstelsel in, waar ze veelal ook wat verdienden. Dat is voor een groot deel verdwenen. Mijn indruk is dat het vo eigenlijk ,qua type leerling is ingesteld op 1 soort, namelijk de HAVO leerling en/ of treetje hoger of lager. Dat kan niet. Een VMBO ll heeft nu eenmaal een andere instelling als een atheneum leerling. Nu worden ze qua aanpak allemaal als eenheidsworst behandeld. Een bouwvakker hoeft heus niet foutloos te schrijven , maar een student wel.
    Wel is het mij opgevallen dat het kennisniveau van jongere collega’s behoorlijk is gedaald. Lesgeven kunnen ze wel, maar ze zitten gewoon niet goed in de stof. En inderdaad genoeg jongere collega’s zien vertrekken uit de stad omdat ze geen fatsoenlijke behuizing konden vinden. Vroeger was echt niet alles beter, maar tegenwoordig heeft men er wel een potje van gemaakt aldus een net gepensioneerde onderwijzer.

  3. Irina zegt:

    Is de spelfout in de titel opzettelijk?

  4. jan kroeze zegt:

    Vind je dat echt een goed idee, onderwijs laten geven door het bedrijfsleven? Of is het als grap bedoeld? Ik ben niet vies van het bedrijfsleven, maar ze hebben hun eigenste belangen( Ik heb er gewerkt) en of onderwijs aan kinderen daar bij hoort, nee daar geloof ik niks van. Hun eigen vakonderwijs, daar zijn ze goed in..

    • Frank Bikker zegt:

      Gedeeltelijk zou het kunnen. Vroeger werd aan een LTS ook allerlei spullen geleverd, waarmee de kinderen moesten werken. Ik denk aan een oude auto, timmerhout, basiszaken voor een elektricien enz. , overgeschoten gereedschap enz. en vele grote bedrijven hadden ook een bedrijfsschool (KLM, Philips enz.) Ik ben het wel met je eens dat lesgeven zonder meer een vak is. Vroeger hadden de meeste docenten een bijvak waarin ze ook een lesbevoegdheid hadden. Dat bestaat ook nauwelijks meer. Ook kon men toen van een lagere school zich via avondstudie omhoog werken naar het vo en soms zelfs verder, waardoor men ook meer carrièreperspectief kreeg. Die weg is ook afgesloten. Ik denk dat dat mede de reden is waarom je tegenwoordig zo weinig mannen in het onderwijs ziet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.