Lezingen voor kinderen

DetailSpijkersSpijkerschrift ontcijferd!
het oudste schrijfsysteem ter wereld

Vijfduizend jaar geleden vonden mensen voor het eerst een manier uit om dingen op te schrijven: het spijkerschrift. Spijkerschrift schreef je niet met pen en inkt op papier, maar drukte je met een spateltje in natte klei. Zo maakte je een kleitablet. Spijkerschrift is drieduizend jaar lang voor allerlei talen in het Midden Oosten gebruikt. Tweeduizend jaar geleden werd het vergeten.

Nog maar anderhalve eeuw geleden slaagde een Engelsman erin het schrift weer te ontcijferen. Toen konden we ineens van alles lezen wat destijds door mensen is opgeschreven en wat tweeduizend jaar lang echt ‘kwijt’ was. Want er zijn in het Midden Oosten heel veel kleitabletten gevonden: verhalen, rekeningen, wiskundeboeken, geschiedenis en sterrenkundige waarnemingen. De mensen die spijkerschrift gebruikten schreven van alles op, en nog veel meer. In de les ga ik jullie iets vertellen over hoe het spijkerschrift is ontstaan en hoe het is ontcijferd. Ik ga ook uitleggen hoe spijkerschrift werkt, want spijkerschrift is een hele ingewikkelde manier van dingen opschrijven, véél ingewikkelder dan ons alfabet. Aan het einde van de les gaan jullie zelf spijkerschrift ontcijferen!

vorm: powerpoint-presentatie
duur: 2 uur, inclusief pauze
bijzonderheden: er wordt gekleid, dus grote plastic zak mee en geen sjieke kleren aan!

kruistochtspijkerbroekVroeger was alles slechter
een lezing voor kinderen over de kruistochten

Wie het boek ‘Kruistocht in spijkerbroek’ heeft gelezen, is het vast wel opgevallen: vroeger was alles héél anders. En dat is ook zo: in de Middeleeuwen leefden de mensen in een hele andere wereld dan wij. De échte verschillen tussen toen en nu zijn nog véél groter dan in het boek van Thea Beckman. Dolf, de hoofdpersoon uit het verhaal, is opgegroeid in de twintigste eeuw. Hij weet zich nog heel aardig te redden als hij bijna achthonderd jaar terug in de tijd reist. Dat moet natuurlijk ook, want zonder een hoofdpersoon die zichzelf weet te redden heb je geen mooi verhaal. Maar in werkelijkheid zouden kinderen uit onze tijd – zoals Dolf – het niet lang volhouden in de Middeleeuwen. Zelfs volwassenen zouden al snel het loodje leggen, zó anders was het toen. Ik ga jullie in de les uitleggen hoe dat zit en waar die verschillen vandaan komen. Vóór de pauze vertel ik over hoe anders de Middeleeuwen waren. Ná de pauze vertel ik over kruistochten.

vorm: powerpoint-presentatie
duur: 2 uur, inclusief pauze

En wie mag dat dan wel niet wezen?

IMG_1298Drs. Richard Kroes heeft geschiedenis en klassieke archeologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij spreekt ook veel talen, zoals Hebreeuws en Perzisch. Hij werkt nu als archeoloog in Leiden. Daar adviseert hij mensen die iets willen bouwen, een huis bijvoorbeeld of een stal. En hij vertelt natuurlijk over geschiedenis!