Op de barricaden

Er is alle reden tot klagen, dat zie ik ook wel, maar toch: soms is de recente vaderlandse politiek eigenlijk best wel onderhoudend. Kijkt u eens voor de grap – als u vanavond nog buiten komt – eens een beetje om u heen. Wat ziet u in het straatbeeld? Juist: lichtjes. Wat ziet u als u door de open Nederlandse ramen kijkt, of in de etalages? Nog meer lichtjes, al of niet in een boom. En de komende dagen wordt dat alleen maar erger. Toch hebben – ik verzin dit niet, het komt ook niet uit de Speld – sinds 15 december 2016 maar liefst 3038 Nederlanders een petitie getekend, getiteld “Stop de zelfhaat! Behoud het Kerstfeest!” Ik citeer volledig:

Het Kerstfeest hoort bij Nederland. Maar de NPO wil het woord nu van de buis bannen – en verschillende scholen hebben aangekondigd geen kerst meer te zullen vieren in naam van diversiteit en inclusiviteit. Onze cultuur ligt onder vuur en onze oikofobe, zelfhatende elites werken enthousiast mee aan de afbraak en uitholling ervan.
Forum voor Democratie vindt dat het kerstfeest behouden moet blijven. De afbraak van onze tradities en manier van leven moet stoppen. De zelfhaat – de oikofobie – van onze elites moet stoppen.

Ik bedoel: dan is je dag toch gemáákt als je dat leest?

Maar goed. Het heeft nu ruim 17.000 leden en bij de laatste kamerverkiezingen hebben er 187.162 op gestemd. Daar wordt ik dan wel weer wat somberder van. En het is al zo donker deze tijd van het jaar.

Dit bericht werd geplaatst in Politiek, Samenleving en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Op de barricaden

  1. henktjong zegt:

    Kom op, joh: je ken toch nieuwe bakke?

  2. Je kunt hier wel weer lekker sarcastisch en elitair over uithalen, maar in zo’n geval probeer ik in eerste instantie de betrokkenen te begrijpen. Het aantal ‘boze burgers’ groeit nog steeds en het zou de verantwoordelijken in dit land sieren als ze zich tenminste zouden verdiepen in hun beweegredenen, daar conclusies uit zouden trekken en er vervolgens naar handelen. Ieder mens wil serieus genomen en gehoord worden. Er alleen maar, in de regel vanuit een riante intellectuele, maatschappelijke en materiële positie, je neus voor ophalen, leidt tot een loopgravenoorlog zoals bij de Zwarte Pietendiscussie.

    • Heel eerlijk gezegd ben ik het wel met je eens (behalve dan dat ik niet zie hoe mijn uithaal ‘elitair’ zou zijn, sarcastisch issie zéker).
      Maar daar ligt denk ik een nog veel groter probleem: stel je gaat je serieus verdiepen in mensen die er werkelijk van overtuigd zijn dat Kerstmis bedreigd wordt. Volgens mij kom je dan toch al heel snel terecht in de sferen van een diagnose. Zoiets is zeker serieus, maar ik verwacht niet dat de mensen die zo denken het gevoel zullen hebben ook serieus genomen te worden. Het is een beetje het dilemma van de psychiater – zo stel ik mij voor – die moet kiezen tussen meegaan in de waan van zijn patient en hem aan zijn verstand peuteren dat hij toch écht aan een waan leidt.
      Ik weet ook niet hoe je dat precies oplost, maar ik denk wel dat het belangrijk is om eerlijk te zijn: jongens (M/V) dát idee wekt alleen maar de lachlust op (en daarná praten we verder). De minimumvereiste lijkt me dat je ten minste snapt dát je de lachlust opwekt. Niet dat je het er meteen mee eens moet zijn, maar je moet zoiets kunnen volgen, net zo goed als ik begrijp dat mensen me elitair noemen of een ‘zelfhater’, ik noem maar wat.

    • mnb0 zegt:

      “verdiepen in hun beweegredenen”
      Wat die beweegredenen voor die boosheid ook zijn, tav het kerstfeest zijn die gespeend realiteitszin. Daarom wens ik u al vast als totaal ongelovige een fijne Kerstmis toe, naar keuze met mis, Jezus in een kribbe, contemplatief gebed, kalkoen, soep met balletjes, kerstboom, Stille Nacht Heilige Nacht en alles wat u verder maar wenst erbij.

  3. jan kroeze zegt:

    ik denk dat het met die boosheid nogal meevalt.
    vervelender is het gezeur over identiteiten naar mijn mening.
    en ja ,omroep of geen omroep, als je kerst wenst te vieren doe je dat!

  4. mnb0 zegt:

    “ik verzin dit niet”
    Uw verbazing is charmant. Aan de overkant van de grote plas, waar nu een kerel met oranje haar het voor het zeggen heeft, is dit al jaren aan de gang. Gegeven de Nldse neiging om alle rotzooi van daar tzt over te nemen konden we er op zitten wachten. Het Schorem voor Demagogie heeft van nature veel sympathie voor The Donald en de bijbehorende rotzooi, dus viel dit “initiatief” te verwachten. De interessante vraag is hoeveel Nederlanders zich hierdoor mee laten slepen. Ik niet en zal u tzt dan ook van harte een prettig Kerstfeest en fijne jaarwisseling toewensen.

  5. Joost zegt:

    Of het verwijt van oikofobie terecht is laat ik in het midden, iets milder uitgedrukt vind ik dat het “neutraliseren” van Kerst, Pasen etc.. tot Feest juist geen diversiteit laat zien.

  6. Pingback: Heden ten dage | Apoftegma

  7. Pingback: Heden ten dage - Sargasso

Reacties zijn gesloten.