Thuiswerkquarantaine

U zit natuurlijk ook in de (driemaal woordwaarde!) thuiswerkquarantaine en moet een beetje bezig gehouden worden. Gelukkig is de Lekkerkijklijs van 2020 al uitgebreid in voorbereiding en heb ik een serie video’s over (hier die van 2019).

Daar hoort een kort vehaal bij. Jaren geleden, ik zal in de tienerjaren zijn geweest, bracht een met de familie bevriende non een boek voor me mee, ik meen voor mijn verjaardag. De betreffende non was van het soort dat de gelofte van armoede nog zeer serieus nam en de vriendschap bestond eruit dat zij nog wel eens op sleeptouw genomen werd op uitjes waar ze normaal gesproken nooit aan toe zou zijn gekomen.

Het boek dat ze voor me meebracht oversteeg verre haar call of duty als onbemiddelde kloosterlinge. Meer nog dan de waarde ervan, bleek uiteindelijk de betekenis van het boek. Het is één van de twee boeken die mijn interesse voor wetenschap in brede zin wisten te wekken. De gulle geefster heeft zich dat – vrees ik – nooit gerealiseerd.

Het was Connections van ene James Burke. Ik heb het boek nog, al vermoed ik dat het in de berging staat, dus ik heb het niet bij de hand. Dus plaats en datum kan ik u niet geven. Maar daar blijken dus ook televisieprogramma’s van gemaakt te zijn! Met veel meer mooie verhalen dan alleen die in het boek.

De titel zegt al wat Burke in zijn boek en TV-serie doet: de geschiedenis van ontdekkingen en wetenschap behandelen aan de hand van allerlei connecties, vaak hele dwarse verbanden, waardoor je heel duidelijk wordt dat in die geschiedenis alles met alles kan samenhangen. Het verhaal springt daardoor opzettelijk en heel erg van de hak op de tak (lijkt wel een beetje op mij). Eén moment van onoplettendheid en u bent de draad alweer kwijt.

Ik heb ze niet allemaal kunnen vinden, maar deze wel:

Connections seizoen 2 Aflevering 02

Connections seizoen 2 Aflevering 03

Connections seizoen 2 Aflevering 05

Connections seizoen 2 Aflevering 12

Connections seizoen 3 Aflevering 1

Connections seizoen 3 Aflevering 2

Connections seizoen 3 Aflevering 3

Connections seizoen 3 Aflevering 4

Connections seizoen 3 Aflevering 5

Connections seizoen 3 Aflevering 6

Connections seizoen 3 Aflevering 7

Connections seizoen 3 Aflevering 8

Connections seizoen 3 Aflevering 10

Dit bericht werd geplaatst in Geschiedenis, Mijzelf, Wetenschap en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Thuiswerkquarantaine

  1. Pingback: De coronavrije blog – Mainzer Beobachter

  2. FrankB zegt:

    “U zit natuurlijk ook in de thuiswerkquarantaine”
    Liever niet. Krijg ik al mijn klanten aan mijn voordeur. Dat is nogal riskant.
    Niettemin moet ik ledige avonden zien door te komen, dus toch bedankt. Je oude lijst – die ik alweer vergeten was – zal ik nog eens bekijken.

  3. FrankB zegt:

    Even lekker de wijsneus uithangen.

    “Connections seizoen 2 Aflevering 05”
    Vacuum bestaat wel en bestaat niet.
    1. In de klassieke natuurkunde hangt het af van het volume. Neem de ruimte boven het kwik in de Buis van Toricelli. Kwik is een vloeistof en verdampt dus. Gegarandeerd dat er een in dat “vacuum” een paar kwikmoleculen rondzweven. Geen vacuum dus. Alleen zijn het er heel weinig. Nu kunnen we een willekeurige, heel kleine doorsnede nemen. De kans is klein dat er kwikmoleculen langs komen zweven. Gedurende sommige tijdsintervallen zullen er geen kwikmoleculen aanwezig zijn. Vacuum dus.
    2. Volgens de quantummechanica moet materie – zoals kwikmoleculen – beschreven worden mbv golffuncties, waaruit een waarschijnlijkheid volgt met betrekking tot plaats en tijdstip. Vacuum is dan een zinloos begrip.

    • O, maar dat kan ik ook 🙂

      1. Dat is een beetje flauw. Fijn dat er een paar moleculen gaan verdampen (ook in de buurt van het absolute nulpunt?) maar je kunt dan nog steeds beweren dat er tussen die verdampte moleculen een vacuüm zit.

      2. O, die is leuk! Maak er een zinloos begrip van, daar hou ik altijd wel van. Wat me de volgend gedachte deed opwellen: een vacuüm zou dan een theoretische waarschijnlijkheid van 0 zijn. Dan is een vacuüm niet echt 100% een zinloos begrip, alleen een handig theoretisch construct. En toen bedacht ik dit: die waarschijnlijkheid kan wel naderen tot nul, maar kan wel 1 worden, da’s asymmetrisch. Nu heb ik geen verstand van quantummechanica, maar weet wel dat er rare dingen gebeuren. Zijn er situaties in de quantummechanica die een waarschijnlijkheid hebben van > 1? En toen bedacht ik nog iets vreemders: hoe kan de geluidssnelheid in een vloeistof eindig zijn als vloeistoffen niet kunnen worden samengedrukt?

Reacties zijn gesloten.