Lekkerkijklijs

Heeft u niets te doen met de Kerst? Geen nood, hier zijn Jim al-Khalili, Hannah Fry en Robert Sapolsky, twee Britse en een Amerikaanse wetenschapper die feilloos het vak beheersen van het presenteren van wetenschap aan ons, eenvoudige stervelingen. Jim al-Khalili is natuurkundige, Hannah Fry wiskundige, Robert Sapolsky bioloog.

Allereerst een tripple whammie van Jim al-Khalili over electriciteit. Waarom zou iemand in vredesnaam twee muntjes van verschillende metalen met een zilveren lepel in zijn mond steken om te ontdekken hoe dat smaakt?

Orde en chaos aflevering 1: energie en entropie

Orde en chaos aflevering 2: informatie

Wetenschap in de islamitische wereld, met een experiment dat ik zelf ook wel eens met mijn kinderen aan het strand zou willen doen (eerst een bovenmaats astrolabium bouwen):

En mijn persoonlijke favoriet: Licht, uit de serie Licht en Donker. Helaas is Donker echt nergens te vinden. Maar als je van zo’n onderwerp al zo’n docu maken kunt… (Trouwens: waar vind je twee prisma’s? Dat wil ik ook een keer met mijn kinderen doen)

Ga er maar eens aan staan: een documentaire maken over – eh – niks…

Nou ja, dan ook maar meteen alles in een uur verpakken (heb ik nog niet gezien):

En deze heb ik zelf ook nog niet gekeken, maar ik heb de hoop dat ik het onderwerp na het zien, eindelijk begrijp (al schijnt dat niet de bedoeling te zijn):

En ter afsluiting van Tweede Kerstdag een tripple whammie van wiskundige Hannah Fry over de geschiedenis van de wiskunde, en, nou ja, alles:

aflevering 1:

aflevering 2:

aflevering 3:

Nog niet genoeg gehad? Hier een korte samenvatting van de plaattektoniek van de aarde over de afgelopen, pakweg, paar miljoen jaar (met dank aan Drabkikker, die me trouwens ook op het idee van deze lekkerkijklijs bracht).

En tot slot Robert Sapolsky. Wat me aan deze lezing beeindruckte (afgezien van het briljante begin) is de opbouw van zijn betoog, die een soort ‘onttrechtering’ volgt: factoren die gewelddadig menselijk gedrag beinvloeden, behandelen aan de hand van hoe kort of lang geleden ze zijn opgetreden, van één seconde tot miljoenen jaren geleden (geïntroduceerd rond 8:12). Zó geef je een lezing! Food for thought!

Een Zalig Kerstfeest u allen!

Dit bericht werd geplaatst in Wetenschap en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Lekkerkijklijs

  1. jan kroeze zegt:

    Een goed kerstfeest en een gezond 2020!

  2. FrankB zegt:

    “ik heb de hoop dat ik het onderwerp na het zien, eindelijk begrijp.”
    Doe maar liever niet. Denk je echt dat je je kunt voorstellen simultaan in verscheidene werkelijkheden te leven, met ieder hun eigen geschiedenis? Ik heb het over de Veel-Werelden-Interpretatie. Of geef je de voorkeur aan inklappende golffuncties a la Kopenhagen?
    Nee hoor, ik hoop in plaats hiervan dat je mentaal gezonde feestdagen doorbrengt met je gezin.

  3. FrankB zegt:

    Sorry voor de overlast, overschakelen naar een andere browser is bij WordPress niet makkelijk.

  4. Pingback: Thuiswerkquarantaine | Apoftegma

  5. Pingback: De coronavrije blog – Mainzer Beobachter

Reacties zijn gesloten.